کد خبر: 1201258
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
در نشست «هویت ملی در آثار جلال آل‌احمد» مطرح شد
ما باید در دانشگاه تهران ترم و کرسی‌های جلال آل‌احمد را دایر کنیم.  اگر اروپایی‌ها و امریکایی‌ها افرادی مانند جلال را داشتند به زندگی و آثار آن‌ها  به صورت ویژه توجه می‌کردند
نوید پارسا
جوان آنلاین: جلال آل‌احمد در حوزه ایران‌شناسی و شناخت هویت ملی قائل به شناخت از درون و به دنبال بوم‌شناسی ایران بود و برای شناختن ایران و هویت ایرانی مشهور است که به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ روستا سفر کرد و تک‌نگاری‌هایی که از او به‌جا مانده هم نمونه‌ای از همین نگاه است. ما باید در دانشگاه تهران، ترم و کرسی‌های جلال آل‌احمد دایر کنیم. 
ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه در نشست «هویت ملی در آثار جلال آل‌احمد» از سلسله نشست‌های ۱۰۰ سالگی آل‌احمد که با عنوان «یک قرن جلال»، در بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود با بیان اینکه جلال در دوران خودش یک جریان بود، گفت: یکی از کار‌های او دیدن اطراف ایران بود. ما باید در دانشگاه تهران، یک ترم و کرسی درباره جلال آل‌احمد دایر کنیم تا به صورت تخصصی اندیشه‌ها و آثار او را نقد و معرفی کنیم. 
 
هنوز اهمیت جلال را نشناخته‌ایم 
ابراهیم فیاض درباره ضرورت شناخت و پرداختن به جلال آل‌احمد و آثارش تأکید کرد و گفت: جلال از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۲ با خروج از مباحث ایدئولوژیک وارد مردم‌نگاری شد و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۸ به مباحث تئوریک پرداخت. اگر اروپایی‌ها و امریکایی‌ها افرادی مانند جلال آل‌احمد را داشتند به زندگی و آثار آن‌ها به صورت ویژه توجه می‌کردند، اما ما همچنان درباره افرادی مانند جلال آل‌احمد چیزی نمی‌دانیم و آن‌ها را خوب نمی‌شناسیم. 
 
درباره ایران نظریه جغرافیایی نداریم
وی ادامه داد: ایران‌شناسی برای ما یک مقوله استعماری و غربی است. آیا ما درباره ایران‌شناسی ایده و تئوری داریم؛ خیر نداریم. ما ایران‌شناسی را از مقوله تاریخ نگاه می‌کنیم، نه از زاویه جغرافیایی. این در حالی است که تاریخ سیال است و همه چیز را ویران می‌کند. به عبارتی ایران‌شناسی در ایران جغرافیا ندارد. تنها کسی که در ایران به عنوان ایران‌شناس نفر اول می‌دانم محمدابراهیم باستانی‌پاریزی است، چراکه او از داخل ایران به ایران نگاه می‌کرد. ما درباره ایران نظریه جغرافیایی نداریم. 
 
 لزوم ایجاد کرسی‌های جلال آل‌احمد
فیاض به قلم جلال آل‌احمد اشاره کرد و گفت: جلال در کتاب «سفر به ولایت عزرائیل»، مباحثی را مطرح کرده که هنوز هم معنادار است. جلال آل‌احمد در دوران خودش یک جریان بود. یکی از کار‌های آل احمد دیدن اطراف ایران بود. او در حوزه ایران‌شناسی و شناخت هویت ملی قائل به شناخت از درون و به دنبال بوم‌شناسی ایران بود. او برای شناختن ایران و هویت ایرانی مشهور است که به بیش از ۵هزار و ۵۰۰ روستا سفر کرد و تک‌نگاری‌هایی که از او به‌جا مانده هم نمونه‌ای از همین نگاه است. ما باید در دانشگاه تهران ترم و کرسی‌های جلال آل احمد دایر کنیم. 
ابراهیم فیاض در پایان به سؤال‌های مطرح شده از سوی حاضران این نشست درباره ایران‌شناسی و آثار جلال آل‌احمد پاسخ داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
0
0
واقعا روستا و فرهنگ روستایی باید مورد توجه باشه درعین امروزی بودن اعتقاداتشون پاربرجاهست،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار